Welkom in Ghana!

Deze zomer ga ik van 15 juli t/m 18 augustus vrijwilligerswerk doen in Ghana. Op deze blog kom je regelmatig een update tegen met foto's en ervaringen. Rechts op de pagina onder blogarchief kun je door op de witte driehoekjes te klikken verschillende dagen zien.

Reacties op artikelen kunnen gegeven worden door op de titel van het artikel te klikken. Vul onderaan het artikel een reactie, afgesloten met je naam in en kies daaronder bij 'reageer als' anoniem.

woensdag 4 augustus 2010

Ghana dag 7 (21 juli)

Woensdag beginnen we met wiskunde en om 10:00 gaat een docent eindtoetsen afleggen. Dit bepaalt of kinderen door kunnen gaan naar het volgende jaar. De docent vertaalt de toetsen vanuit het Engels in Dagbani en hij leest de vraag voor en legt deze uit. De kinderen kunnen dus niet zelfstandig de toetsen maken. Je kunt zovaak blijven zitten als nodig is en je kunt met elke leeftijd naar school. Er is een jongen die 18 is en in p.6 zit. Over anderhalve week hebben de kinderen vakantie, maar ze willen wel naar school blijven komen, dus dan kan ik ze gewoon les blijven geven. In de pauze ga ik met de twee kleuterklassen voetballen. Zij zijn de enigen die geen testen hoeven af te leggen en na de pauze ga ik met Liesbeth, een andere volunteer, kleuterklas 2 doen.
Ze zijn net met optellen bezig, maar ze vinden het nog moeilijk en ook hier spreken de kinderen bijna geen Engels. Wanneer de school sluit, zeggen veel kinderen: 'Tomorrow', waarmee ze bedoelen dat ze morgen weer les willen krijgen. 's Middags ga ik naar de supermarkt om melk (3 cedi) te kopen om pannenkoeken te maken. Madame Nancy heeft wel eens eerder bij volunteers pannenkoeken gegeten en ze vond ze erg lekker, dus vandaar dat ze mij toestemming geeft om ze te maken. Bloem kun je enkel op de markt kopen (4 cedi). Het is wel moeilijk om een kraampje te vinden dat het verkoopt. Ook koop ik nog een aantal sinaasappels. Hier in Ghana zijn sinaasappels geel en van uiterlijk anders dan ik gewend was. 's Avonds
maak ik pannenkoeken. Het is een beetje gokken met de verhouding melk en bloem. In Nederland kun je pakken kopen waar op staat hoeveel melk je bij een bepaalde hoeveelheid bloem moet doen. Voor het eten komt de man van Madame Nancy terug uit Kumasi. Hij heet dr. Kwarfo en hij is een
wetenschapper die onderzoek aan drinkwater doet.   

4 opmerkingen:

  1. He Rolf,
    Ik hoop dat je intussen wat gewend bent en of het een beetje voldoet aan je verwachtingen.
    Leuk dat je pannenkoeken hebt gebakken; zijn ze goed gelukt?
    Ben benieuwd of de kinderen de volgende dag terug naar school zijn gekomen.
    Je hebt een inhaalslag gemaakt met het bijhouden van je weblog; ik volg je verhalen met plezier.
    Liefs mams

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pannenkoeken mag je ook een keer bij ons komen bakken.
    Volgens mij heb je veel plezier bij die kinderen.
    Fred

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Rolf,
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Had je wel een eitje door het pannenkoeken beslag gedaan
    ;-) Iedereen begint maar over de pannenkoeken, niet echt belangrijk hè.
    Groetjes en ik kijk al weer uit naar een nieuw avontuur!
    Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Rolf,
    Wat een geweldige ervaringen. Na het lezen van je verhalen, heb ik de indruk dat je het super naar je zin hebt! Ik kijk uit naar de verhalen die nog volgen.
    Daan

    BeantwoordenVerwijderen