Welkom in Ghana!

Deze zomer ga ik van 15 juli t/m 18 augustus vrijwilligerswerk doen in Ghana. Op deze blog kom je regelmatig een update tegen met foto's en ervaringen. Rechts op de pagina onder blogarchief kun je door op de witte driehoekjes te klikken verschillende dagen zien.

Reacties op artikelen kunnen gegeven worden door op de titel van het artikel te klikken. Vul onderaan het artikel een reactie, afgesloten met je naam in en kies daaronder bij 'reageer als' anoniem.

maandag 9 augustus 2010

Ghana dag 21 & 22 (4 aug.)

Donderdag ga ik om 15:00 met een aantal andere volunteers naar een leerfabriek in Tamale. Er wordt hier slangenleer, krokodillenleer, tijgerleer, geitenleer en koeienleer gebruikt. Hun wordt waarschijnlijk niet geleerd dat tijgers zeldzaam zijn. Het leer wordt in de buitenlucht gemaakt. Eerst wordt de huid gedroogd in de zon. Daarna wordt de huid in 2 sessies in een bak met as gedaan waardoor de haren loslaten van de huid. Vervolgens wordt de in water afgespoeld en worden de haren eraf geschraapt. Daarna wordt de huid in de zon gedroogd en strak getrokken en als laatste wordt er een kleur gegeven aan de huid door bijv. rode bladeren in water te doen waardoor er een rode
stof vrijkomt die vervolgens op de huid gebracht wordt.
's Avonds gaan we naar een restaurant, Jungle Bar. De naam zegt het al, er is er een tropische sfeer door bamboemeubels en veel tropische planten. We kunnen er pizza's, burgers en veel andere dingen eten die we lange tijd gemist hebben.

Vrijdag ga ik met de kinderen uit school exercises doen: sprinten, rennen en voetballen. Om 2:15 pm heb ik met Lotte bij Gidipass afgesproken om vervolgens naar het Metro-busstation te gaan en bij het loket te vragen hoe laat er een bus naar Paga gaat. Er gaat een bus op zaterdag om 7:00 am en we gaan ook gelijk langs de STC busstation om te zien of er bussen vanuit Tamale naar Cape Coast gaan. Woensdag willen we al vertrekken vanuit Tamale. In deze laatste bus is geen plaats meer, dus kopen we een buskaartje voor de bus naar Kumasi. Daar kijken we wel weer hoe laat er een bus naar Cape Coast gaat. De bustijden varieëren en niemand kent verder de bustijden. Als ik mijn fiets bij Gidipass wil openen, breekt mijn fiets sleutel af. Het was een goedkoop slot en het is in 3 weken helemaal geoxideerd en onwerkzaam geworden. 's Avonds vraag ik aan dr. Kwarfo wat het handigste is om te doen. In Ghana werkt het zo dat je aan de oudste en wijste vraagt hoe je iets het beste kunt oplossen, omdat zij de meeste levenservaring hebben. Hij belt een vriend die een pick-up truck heeft en die mijn fiets wil ophalen.   






































































Geen opmerkingen:

Een reactie posten